איך תימנעו מתכשיט זהב מזויף?

איך תימנעו מתכשיט זהב מזויף?

יש יקרים ממנו, אבל לא יפים כמוהו, ומבין כל המתכות, הזהב נחשב גם היום למבוקש ביותר.
לצד העמידות הגבוהה של הזהב השומרת על יופי התכשיט לאורך זמן, גם הגוון הייחודי
והמושך הופך את תכשיטי הזהב לאהובים כל כך. אך הפופולריות הרבה של מתכת זו הובילה
גם ליצירתם של זיופים לא מעטים, חלקם מתוחכמים מאוד. אז כיצד תוכלו להיות בטוחים
שבחרתם תכשיט מזהב אמיתי? הנה כל הטיפים.

כמה מילים על הזהב

הזהב מלווה את ההיסטוריה האנושית כבר אלפי שנים, ככל הנראה כבר מהאלף השלישי לפני הספירה. המתכת היקרה הזאת, המסומנת כ-Au, אינה מופיעה בטבע כתרכובת עם חומרים אחרים, אלא רק כחומר טהור, וניתן למצוא אותה במכרות ואפילו בנהרות. לזהב יש כמה יתרונות מרכזיים שבזכותם הוא שומר על מעמדו היוקרתי – הוא עמיד בפני קורוזיה ואינו מחליד והוא אף נוח לעיבוד. מסיבות אלו נחשב הזהב כבר בתרבויות העתיקות כסמל סטטוס, והוא שימש ליצירה של תכשיטים, פסלים ועיטורים במטרה להדגים את העושר הרב ומעמד השליט. בעבר הוא נחשב כמטבע שניתן לסחור בו, ובזכות העמידות הרבה שלו מהווה הזהב עד היום כאפיק השקעה הנחשב יציב במיוחד בעתות משבר.

שינויי צבע

המסחר בזהב אומנם פחות נפוץ היום, אך בכל הקשור לתכשיטים – אין לו תחליף. טבעות אירוסין מעוצבות, טבעות נישואין ותכשיטים אחרים, כל הפריטים האלו יקרים לליבנו ומלווים אותנו ברגעי החיים החשובים. לכן, בדרך כלל, כאשר נרצה לבחור תכשיט יוקרתי לציון אירוע חשוב, נבחר בתכשיט זהב שיישאר עימנו לאורך זמן ואף יעבור לדורות הבאים של המשפחה.

העמידות הזאת משמעותה שהזהב ממשיך  לשמור על הגוון הייחודי שלו ועל יופיו. כלומר, זהב אמיתי אינו אמור לשנות את צבעו, אינו אמור להחליד ובהחלט שאינו אמור להשחיר. אם אתן מבחינים בסימנים אלו על התכשיט שלכם, סביר להניח שהוא אינו עשוי מזהב אמיתי, אלא מסגסוגת אחרת שאולי כוללת מעט זהב.

סימנים מזהים על התכשיט

זהב הוא אומנם מתכת יקרה, אך את הצבע הזהוב לא קשה לחקות. תכשיטים רבים היום עשויים מגוונים שונים של זהב, וחלקם אף כוללים ציפוי זהב או אחוזים מסוימים של חומר גלם זה. אך כדי שתכשיט יוגדר כעשוי מזהב אמיתי, עליו לעמוד בסטנדרטים מסוימים, וסטנדרטים אלו עשויים להשתנות ממדינה למדינה.

בישראל למשל תו התקן ת"י 299 מגדיר מוצרי זהב כפריטים שיש בהם לפחות 375 אלפיות זהב. לכן, ייתכן מאוד שתראו תכשיט המסומן במספר 375 ואז תוכלו לדעת שיש בו כ-9 קארט. אפשרות אחרת לסימון התכשיט היא באמצעות סימן הקארט, ואז יופיע על גבי התכשיט הסימן K ולידו ציון הטוהר של הזהב. הזהב הטהור ביותר הוא 24K (999 אלפיות הזהב), אך במצב זה המתכת בדרך כלל רכה מדי ואינה מתאימה לעיצוב תכשיטים. בדרך כלל תוכלו אולי לראות סימון של 18K (18 קראט שהם 750 אלפיות זהב) או 14K שהם 585 אלפיות זהב.

סימני הקראט מבוצעים על ידי היצרן, אך כאשר מדובר בתכשיטים גדולים יותר ויקרים יותר ניתן גם לפנות לבדיקה של מכון התקנים הישראלי. במקרה זה מכון התקנים בודק את ריכוז הזהב ובסיום הבדיקה מעניק חותמת המאשרת את איכות הזהב. עם זאת, חשוב לציין כי חלק גדול מהתכשיטים בארץ ובעולם כולו אינם מסומנים כלל. לכן, אם אתם מחפשים טבעות אירוסין מעוצבות או טבעות נישואין וחשוב לכם לרכוש תכשיט מזהב אמיתי, כדאי לפנות לחנות תכשיטים מומחית היכולה לספק לכם את האישורים הדרושים.

מתכת רכה ולא מגנטית

אם תהיתם פעם מדוע זוכי מדליות אולימפיות נושכים את מדליית הזהב שהם קיבלו, הרי שיש לכך הסבר פשוט; הזהב הוא כאמור מתכת רכה וקלה לעיבוד, ולכן מספיק שתנסו לנשוך אותה או לשרוט אותה ומייד תוכלו לראות סימן ברור שיוכיח לכם שמדובר בזהב. עם זאת, בדיקה זו אינה מומלצת כלל וכלל משום שהיא עלולה לפגוע במתכת ובעיצוב של התכשיט.

בדיקה אחרת, פשוטה יותר שאפשר לעשות בבית היא בדיקת המגנטיות. בניגוד למתכות אחרות, או לזיופים המתיימרים להיות תכשיט מזהב, זהב אמיתי אינו אמור להתמגנט. לכן, אם אתם מקרבים מגנט לתכשיט הזהב ושמים לב שהוא נמשך אליו, ככל הנראה לפניכם זיוף ולא הדבר האמיתי.

משקל

דרך נוספת לאתר זיוף היא באמצעות המגע. לזהב יש משקל מורגש, בייחוד כאשר משווים בינו לבין תכשיטים העשויים מזהב מזויף או ממתכות אחרות. לכן, אם אתם רוצים לבחון תכשיט מסוים ואינכם בטוחים אם הוא עשוי מזהב אמיתי או ממתכת אחרת הנה ניסוי קטן שיכול לעזור: החזיקו ביד אחת את התכשיט שאתם רוצים לבדוק, וביד השנייה החזיקו תכשיט בערך באותו הגודל שאתם יודעים שעשוי מזהב. אם אתם שמים לב שהתכשיט העשוי זהב כבד משמעותית מהתכשיט שאותו אתם בוחנים, ייתכן מאוד כי התכשיט הקל אינו באמת עשוי מזהב. עם זאת, חשוב לציין כי בדיקה זו אינו מהווה אסמכתא אמינה לשוויו של התכשיט, ואם מתעורר ספק בדבר איכותו של התכשיט מומלץ לפנות למומחה.

פנו לחנות המתמחה בתכשיטי זהב

יש הרבה דרכים לבחון תכשיטי זהב, וסביר להניח שלפחות חלק מהשיטות שהוזכרו כאן די מוכרות לכם. אך בשורה התחתונה, הדרך הטובה ביותר לדעת שהתכשיט שבחרתם עשוי מזהב הוא לרכוש אותו מחנות אמינה המציעה תכשיטי זהב מעוצבים ואיכותיים. כלל מנחה זה נכון במיוחד כאשר מדובר בתכשיטים חשובים כגון טבעות אירוסין או טבעות נישואין. תכשיטים מסוג זה נועדו לסמל את הרגעים המיוחדים ביותר בחיים שלנו, ולכן כדי להימנע מאי נעימות ומעוגמת נפש, תמיד כדאי לפנות לחנות תכשיטים מקצועית היכולה לספק לכם תכשיט זהב באיכות הגבוהה ביותר.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

×
דילוג לתוכן