ההיסטוריה של טבעות האירוסין

טבעות אירוסין זהב לבן

טבעות אירוסין זהב לבן, צהוב, אדום, עם יהלום או בלעדיו, עם קישוטים יפהפיים או בעיצוב נקי, טבעת עבה או דקיקה – השפע האדיר של טבעות האירוסין השונות מוכיח בעיקר דבר אחד: יש לנו פינה מיוחדת במינה בלב, בלתי נשכחת, לרומנטיקה המדהימה ולהבטחה הנצחית המתלווה לענידת טבעת אירוסין. אבל רגע, איך בכלל הכל התחיל?  כיצד הפכו טבעות אירוסין לסמל של אהבה ורומנטיקה? רגע לפני שאתם שולפים טבעת, בואו להכיר מקרוב את ההיסטוריה של טבעות האירוסין, מהעת העתיקה ועד ימינו.

מפתיע, אבל לא מאוד

מסע קצר אחורה בזמן יגלה לנו שלמרות שהיום טבעות אירוסין נתפסות כסמל של אהבה והתחלה חדשה, בימי קדם הם נחשבו לסמל של בעלות. נכון, לא הכי רומנטי בעולם, אבל למרבה המזל – הרבה השתנה בעולם מאז. המכון הגמולוגי של אמריקה מצא כי ברומא העתיקה, נשים רומיות ענדו טבעות שנהב, צור, נחושת, ברזל ואפילו טבעות עשויות עצם, ובכך חתמו על חוזה עסקי המאשר את האהבה או הציות לבן זוגן.

סימן לנישואין קרבים

רק בשנת 850 קיבלה טבעת האירוסין משמעות רשמית. אז הכריז האפיפיור ניקולאי הראשון כי טבעת האירוסין שצריכה להיות עשויה מזהב (החומר הפופולרי באותה תקופה), מיום זה ואילך, תייצג את כוונותיו של גבר להינשא לאישה. ומתי הצטרפו היהלומים לחגיגת הנישואין? היסטוריונים מוצאים שזה היה בשנת 1477, אז הארכידוכס מקסימיליאן מאוסטריה הציע למרי מבורגונדי להינשא לו. על פי המכון הגמולוגי, הטבעת ההיא כללה יהלומים ארוכים וצרים שיצרו יחד את האות M – כמו מרי.

יעלו ויבואו היהלומים

אך למרות שהארכידוכס מקסימיליאן מאוסטריה היה הראשון שהציע נישואין באמצעות טבעת יהלום, האקט הזה לא הפך למגמה מתמשכת. יתרה מכך, טבעות אירוסין עם יהלום לא הפכו לפופולריות עד לשנת 1947 (!), כמעט 500 שנה מאוחר יותר. בשנה זו, החברה הבריטית "דה בירס" שעסקה בכריית יהלומים בדרום אפריקה, יצאה בקמפיין פרסומי עם הסיסמה הקלאסית, שנשארה איתנו עד היום: "יהלומים הם לנצח". הציבור האמריקני הבין את המסר די מהר – אם רוצים להביע אהבה נצחית, צריך להעניק לאהובתך חפץ נצחי, כמו יהלום.

כוכבי הוליווד נרתמו למלאכת השיווק גם הם, ובאותו הרגע מכירתן של טבעות אירוסין משובצות יהלומים זינקה באופן משמעותי. על פי הערכות, תוך שלוש שנים עלו מכירות טבעות האירוסין המשובצות יהלום ב-50%!

מאז ועד היום

לאורך השנים, השתנה טעמם של האנשים – גם אם היהלום עדיין נותר הבחירה הפופולרית ביותר לטבעות אירוסין. סוגי החיתוך של היהלום השתנו, אך הפופולרי שבהם הוא עדיין היהלום המבריק והעגול, המורכב מ-58 פנים המחלקים את היהלום לחצי עליון וחצי תחתון.

וכך, למרות שהזמנים השתנו, אופנות התחלפו והטבעת כבר אינה סמל לבעלות כי אם לאהבה נצחית, עדיין דבר אחד נותר על כנו ובאופן ברור מאוד: הטוהר של היהלום, הנצנוץ המרגש שלו, הם עדיין סמל לעומק המחויבות שיש בין שני אנשים, בלי קשר לדת ולאזור בעולם.

×
דילוג לתוכן