חיתוך וליטוש יהלומים – כשמסורת ומדע נפגשים בטבעת יהלום

אם הייתם מקבלים יהלום כאבן גלם, סביר להניח שהייתם מתעלמים ממנו ואולי אף זורקים אותו לפח.

יהלומי גלם, שאינם חתוכים או מלוטשים, נראים כמעט כשברי זכוכית שאפשר למצוא על כל חוף ים בישראל או בכנרת אחרי חג. למעשה, כל נושא החיתוך והליטוש החל רק באזור המאה ה-13, בגרמניה. שם החלה אגודה של מלטשים מקצועיים של אבני חן, להתעניין ביהלומים, בעיקר בגלל חוזקם. האבנים הפופולריות בתקופה זו בכלל היו רובי וברקת, בגלל צבעם היפה. שיבוץ יהלום בטבעת אירוסין או כל טבעת אחרת היה מעשה שלא חשבו עליו כלל וכלל.

אחרי גלגולים רבים ופיתוח טכניקות רבות על בסיס תחושות פנימיות וידע בסיסי בהנדסה ניסחו מלטשים מקצועיים את העקרונות האלו:

  1.       מקסימום אבן = מקסימום תשלום – חשוב להשאיר אחרי הליטוש כמה שיותר אבן,
  2.       לפעמים שתיים טובות מאחת – צורת האבן הגולמית יכולה לקבוע שעדיף לבקע את היהלום לשתי אבנים גדולות ולא לאבן גדולה מאוד ולאבן קטנה מאוד.
  3.       הכל בשביל האור – ליטוש היהלום נועד למקסם את החזרי האור מהיהלום לעין בכמה שיותר זוויות ופאות, כדי שהלקוח יוכל ליהנות מיופיו של היהלום מכל כיוון.

העבודה על היהלום הגולמי מתחילה בעבודתו של הבוקע, האדם שתפקידו לבחון את האבן הגולמית ולהחליט כיצד לטפל בה כדי לעמוד בעקרונות שהזכרנו. לפי צורת היהלום הגולמי יוחלט סוג הליטוש הסופי.

תכנון הביקוע נעשה בעזרת צילום תל ממדי ותוכנות מחשב, העוזרות לבוקע בעבודתו. הבוקע יכול לעשות עבודתו ידנית בעזרת אזמל למשל ואז תוך כדי העבודה לבחון שוב את החלטותיו המקצועיות או להשאיר ללייזר תעשייתי לעשות את עבודת הביקוע בעצמו.

קיימים כמה מישורים שעליהם מדברים בעת ביקוע וליטוש יהלום:

  •          Table – הלוח. ראש היהלום השטוח.
  •          Crown – החלק מתחת ללוח המוביל עד לאמצע היהלום המלוטש
  •          Girdle – המחוך או החגורה. חלקו האמצעי של היהלום המוביל אל ה…
  •          Pavilion – מבנה משני. בלשון הארכיטקטים. למעשה זהו המותניים הצרות המובילות לקצהו התחתון של היהלום
  •          Culet – קצהו התחתון של היהלום. השפיץ

תחת החלוקה הזו קיימים סוגי ביקוע וליטוש לצורות של יהלום:

  •          עגול – Round brilliant. הפופולרי ביותר בעולם. מעל 80% מהיהלומים לנוי מלוטשים בצורה זו. ביהלום זה 57 ליטושים ופאות וליטוש זה הוא מודל מתמטי של מדען רוסי בשם טולקובסקי מרסל, שמצא שכך היהלום מחזיר אור בצורה המקסימלית וזהו ה-Excellent cut בו לא בורח אפילו שבריר של אור.
  •          קושין (כרית) – Coushin cut. חיתוך שחזר היום לאופנה נפוץ בעיקר בטבעות וינטג', ידוע כבר מעל 150 שנה ובעל תוצאה סופית מרשימה מאוד.
  •          מרובע – Princess. ידוע גם בכינוי פרינסס והוא הנמכר ביותר אחרי היהלומים העגולים, גם בשל היכולת לשבץ אותו בצורה קלה ובשל היותו נוצץ במיוחד.
  •          אמרלד – Emerald cut. מעט מלבני ועושה רושם כאילו הוא שקוף לגמרי. הרושם האמיתי מחיתוך זה נעשה באבנים גדולות בעל ניקוד (קאראט) גבוה. האור בחיתוך מסוג אמרלד לא "נתקל" בכלום ואבנים קטנות נראות מעט חיוורות.
  •          מרקיז (דמוי עין) – Marquise. צורה ותיקה של ליטוש שנע סביב עיקרון רוחב היהלום הוא כפול מגובהו. חיתוך זה נמצא בציורים עתיקים על טבעות יהלום שענדו העשירים ואנשי האצולה.
  •          אובאלי (אליפסה) – Oval cut. שילוב של ליטושים מסוג אמרלד ועגול, הממקסם ברק ונצנוץ לצד יהלום "קל" ועדין בעיצובו
  •          אגס (טיפה) – Pear shape cut. הצורה הוורסטילית ביותר של יהלומים, המתאימה לשיבוץ בטבעות אירוסין, בעגילים, בצמידים ובתליונים, כדי ששבירת האור תהיה מושלמת בחיתוך מסוג אזה צריך אורך היהלום להיות גדול ב-60% מגובהו.
  •          רדיאנט (מלבני) – Radiant cut. ליטוש וחיתוך זה יכול להיות גם מרובע, בניגוד לsingle cut  העתיק, כאן הפינות הן עגולות ולא זוויתיות. ליטוש בצורה זו מדגיש את הצבע הטבעי של היהלום.
  •          לב – Heart cut. היהלום הרומנטי ביותר. ליטוש קשה, לו דרוש מקצוען אמיתי. המון פאות יש בליטוש מסוג זה והסימטריה חייבת להיות מושלמת.

 

עכשיו יותר קל לכם לדבר על היהלום שבחרתם לטבעת האירוסין שלכם עם המומחים של מאור תכשיטים.

לדבר באותה שפה של המקצוענים זה תענוג גדול!

א

×
דילוג לתוכן