מה משפיע על מחיר טבעת נישואין

טבעת נישואין זהב

הזהב רושם התייקרות של 35% באחת השנים המפתיעות בכלכלה והתחזקות הפופולריות של המתכת היקרה, שכבר חשבו שכבר אינה משפיעה על הכלכלה. הגורמים לכך רבים, כמובן, אבל מה שחשוב לדעת הוא שזהב היה מאז ומתמיד הבסיס של כלכלות המערב ולפי זה נקבעה האיתנות הפיננסית שלהן. לאחר שנה קשה של קורונה וקריסת כלכלות בעולם, השווקים מחפשים יציבות ולכן נצמדים לסחר במוצר שאינו מתכלה ואינו תלוי כעת בתעשייה מתוחכמת וזהו אחד ההסברים להשפעת מחיר הזהב על מחירי טבעות נישואין. 

למה זהב פופולרי כל כך?

מחיר זהב נקבע על פי הקראט, כלומר מידה הטוהר של סגסוגת המתכת. היום המחיר נע בין 140 ₪ לגרם זהב 18K לבין 200 ₪ ויותר ל-24K וזה יכול להיות אפילו יותר במקומות מסוימים. המחיר נקבע על פי התנודות בבורסות העולם ולפי הביקוש ובימים שבהם היציבות בכלכלות העולם מתערערות עוברים לסחור במתכות ובמוצרים שאינם מתכלים בגלל הביטחון שבהם. שיקול חשוב נוסף לכך שהזהב תמיד רלוונטי הוא העובדה שהוא משמש גם לתעשייה ולא רק לצריכה של מוצרים כמו מטבעות ותכשיטים, שערכם משתבח ועולה. הוא מספק יציבות וביטחון ולכן אנשים שמחים לקנות תכשיטי זהב מיוצרים ואמנים בעלי שם ועיצובים ייחודיים, כי זה הופך לנכס ובטוחה לעתיד. 

טבעות נישואין לנצח – למה דווקא מזהב?

כדי להבין למה זהב מועדף על רבים ואיך הוא משפיע על מחיר הטבעת, יש להבין את הליך ייצורו. זהב הוא חומר שנכרה כעפרות מסלעים שנמצאים במדינות כמו סין, ארה"ב, רוסיה ואוסטרליה. משם הגרגרים מועברים לעיבוד ולזיקוק בחברות זיקוק שמשתמשות ברעלים חריפים כדי לעבד אותו למטילים. בהליך מעורבים גורמים רבים ולכן הוא חלק מתעשייה ענפה של כימיקלים. זהב נחשב לחומר יציב שמגיב באטיות ולכן הוא עמיד במשך אלפי שנים מצד אחד, ונוח לעיבוד ולעיצוב מצד שני. זה מה שהופך אותו לחומר שעובר כבר אלפי שנים בתרבויות שונות ומייקר את מחירו. חשוב לדעת גם שכיום, לאחר שהומצא המחזור של תכשיטים, מחירי תכשיטים מזהב נקבעים על פי אחוזי השימוש בזהב ממוחזר שעונה על לפחות 25% מהביקוש לזהב. 

השפעת הסחר על מחיר טבעת נישואין

זהב נסחר בכמה דרכים והוא חלק מתעשייה מסועפת של תכשיטנים, מעבדי חומרים, חברות שמשתמשות בו לתעשייה, בנקים וסוכנים שונים ולכן כל שלבי הסחר ביניהם בשוק פיזי של סחר בזהב או בחוזים שונים בבורסה גורם למחיר שלו להגיב להיצע וביקוש, וכתוצאה מכך לקבוע את מחירי התכשיטים. יש הבדלים בצורת הסחר הפיזי בזהב בין בנקים בלונדון שמחזיקים מטילי זהב, למשל, ונוקטים את שיטת הלוואת הזהב הפיזי במקום כסף, לבין בורסות שמציעות חוזים עתידיים בזהב ומשפיעות בכך על מחיריו. בדרך כלל השווקים מאזנים זה את זה אולם בגלל שנת הקורונה האיזון הופר ויש היום עליות בגלל חוזים על זהב שביטאו את החשש ממחסור שלו. משום כך, מחירי תכשיטי זהב כיום משקפים את התנודות הלא ודאיות בביטחון הציבור.

×
דילוג לתוכן