מתכות נדירות שכנראה לא הכרתם

כשמדובר בתכשיטים, יש שתי מתכות עיקריות שכולנו מכירים – הזהב והכסף. בכסף משתמשים בדרך כלל לייצור של תכשיטים זולים יותר, ואילו הזהב שמור לתכשיטים הכי יקרים, התכשיטים שמלווים אותנו לחופה או התכשיטים שמזכירים לנו רגעים מרגשים בחיים ועוברים מדור לדור במשפחה. אך על אף הפופולריות הרבה שלהן, מלבד שתי מתכות אלו ניתן היום למצוא תכשיטים העשויים מתכות אחרות, שעל חלקן אולי כלל לא שמעתם, למרות שהן לא פחות יקרות מזהב, ואולי אפילו יותר.

טיטניום

על מתכת זו בטוח שמעתם, אך אולי לא ידעתם שאפשר להכין ממנה גם תכשיטים. בדומה לזהב, גם מתכת מבריקה זו עמידה בפני קורוזיה, אינה מתחמצנת במים  והיא נחשבת לחזקה מאוד. החוזק שלה הוא זה שהעניק לה את הכינוי שלה – על שם הטיטנים, אותם אלים מהמיתולוגיה היוונית שנודעו בכוחם הרב. בניגוד לזהב, שהיה מוכר לאנושות זה אלפי שנים, את הטיטניום גילו רק באנגליה במאה ה-18, ומאז נמצאו לו שימושים רבים. מתכת זה אינה גורמת לתגובה אלרגית ולכן נעזרים בה בתחום הרפואה בכלל ובתחום רפואת השיניים והשתלים הדנטליים בפרט. מלבד זאת, בזכות המשקל הקל שלו והחוזק הגבוה שלו, הטיטניום השתלב היטב גם בתחום התעופה ובתעשיות אחרות. בתחום התכשיטים הטיטניום מאפשר לצורפים ליצור פריטים ייחודים בצבעים שונים. באמצעות תהליך האלגון ניתן ליצור שכבת צבע מעל הטיטניום שאף מאפשרת להגן על התכשיט לאורך זמן.

רודיום

אם אי פעם חיפשתם טבעת אירוסין זהב לבן, אולי אתם בכל זאת מכירים את המתכת הזאת. זוהי מתכת המשתייכת למשפחת מתכות הפלטינום והיא נפוצה מאוד בשימוש במערכת פליטה בתעשיות הרכב. מכיוון שהיא נחשבת לנדירה מאוד, ערכה של המתכת הלבנה הזאת שומר על יציבות לאורך זמן, והיא אחת המתכות היקרות בעולם.

לרודיום יש כמובן תפקיד מרכזי גם בתחום התכשיטים – המתכת הזאת משמשת לצורך ציפוי של תכשיטים העשויים זהב לבן. מתכת נדירה ויקרה זו מוסיפה ברק לתכשיט וכאשר משתמשים בה בתור ציפוי היא אף מאפשרת להגן על התכשיט לאורך זמן ומונעת היווצרות של שריטות. תכונה חיובית נוספת של הרודיום היא היותו היפו אלרגני, כך שהוא מתאים לשימוש גם בקרב אנשים הסובים מאלרגיה למתכות שונות.

פלדיום

מתכת לבנה נוספת היא פלדיום, המתכת היקרה השנייה ביותר בעולם במשפחת מתכות הפלטינום. את המתכת הזו גילה הפיזיקאי והכימאי האנגלי וויליאם הייד וולסטון בתחילת המאה ה-19, כאשר בהתחלה ניסו להשתמש בה לצורך טיפול בחולי שחפת. אלא שדי מהר גילו שלפלדיום יש שימושים טובים יותר. גם היא, בדומה לרודיום משמשת את תעשיית הרכב ובתעשיות אחרות כגון תעשיית התעופה, ונעזרים בה גם בתחום רפואת השיניים. בשל היותה נדירה מאוד הערך שלה מוסיף לעלות לאורך השנים, וכיום מפיקים אותה בעיקר ממרבצים הנמצאים בקנדה, באוסטרליה, באתיופיה ובדרום אפריקה. בתעשיית התכשיטים הפלדיום משמש לרוב כמתכת שאותה מערבבים עם זהב ליצירת סגסוגת עמידה ונוחה לעיבוד ולייצור של תכשיטים בעלי משקל קל יחסית.

ניקל

ניקל גם היא נחשבת למתכת איכותית המאפשרת עיבוד קל ונוח. בדרך כלל מכירים אותה כמרכיב חשוב בתעשיות שונות, למשל בייצור של סוללות, מטבעות וכלים שונים אך הניקל הוא יסוד המשתלב מצוין גם בתעשיית התכשיטים. זוהי מתכת עמידה מאוד בפני התחמצנות, בעלת גוון כסוף, וככל הנראה היא הייתה מוכרת לבני האדם כבר בימי קדם. הניקל משמשת בעיקר לצורך ציפוי של תכשיטים שונים, אם כי כיום השימוש בו מוגבל יחסית. זוהי מתכת העלולה לגרום לגירוי של העור ולהתפתחותה של אלרגיה ולכן בשוק האירופי אסור להשתמש בה לצורך ייצור של תכשיטים או שעונים.

פלטינה

פלטינה, "כסף קטן" בספרדית, היא מתכת כסופה ונדירה יחסית, שכמו הניקל, גם היא שימשה את האדם הרבה לפני התקופה המודרנית. כיום כורים אותה בעיקר ממכרות הנמצאים בקנדה, בארצות הברית, בדרום אפריקה, בזימבבואה וברוסיה, והערך שלה דומה מאוד לערכו של הזהב. בפלטינה משתמשים בתעשיות רבות כגון תעשיות הרכב והאלקטרוניקה, ונעזרים בה גם בתחום רפואת השיניים לצורך יצירת כתרים. אך מלבד כל אלו, פלטינה נחשבת לחומר מבוקשת מאוד בתחום ייצור התכשיטים בזכות המאפיינים הייחודיים שלה. היא מתכת עמידה מאוד, גם בפני קורוזיה וגם בפני התחמצנות ואינה מסיסה בחומצות. גם עובדת היותה היפואלרגנית (לא מעוררת תגובה אלרגית) מוסיפה לה נקודות זכות והופכת אותה לפופולרית מאוד בתחום התכשיטנות. עם זאת, לפלטינה יש גם כמה חסרונות שחשוב להכיר. תהליך ההפקה שלה יקר יחסית, ועל כן מייקר את עלות ייצור התכשיט. חסרון נוסף הוא שהפלטינה עלולה לאבד מהברק שלה לאורך השנים וייתכן כי יהיה צורך לנקות אותה מעת לעת כדי להשיב לה את המראה המושך שלה.

טונגסטן

אם את המתכות שלעיל כבר הכרתם, הנה סוג נוסף של מתכת שאותה סביר להניח שאתם פחות מכירים, בייחוד בכל הקשור לעולם התכשיטים. הטונגסטן (Tungsten), הידועה גם בשם וולפרם, היא מתכת קשה ואפורה, שכמו מתכות יקרות אחרות עמידה מאוד בפני קורוזיה. את המתכת הזאת מפיקים ממחצבים הנמצאים בסין, אך ניתן גם למצוא אותה באזורים נוספים בעולם כגון קוריאה, קזחסטן, מיאנמר, ארצות הברית, בוליביה, ברזיל ורוסיה. המתכת הזאת הייתה מוכרת מהמאה ה-18, ובזכות העמידות שלה והמשקל שלה היא הפכה להיות לחומר גלם נפוץ בייצור של כלי עבודה שונים כגון מסורים ומקדחים. הטונגסטן היא גם בעלת נקודת התכה גבוהה מאוד, ועל כן אולי כבר נתקלתם בה כשרכשתם נורות ליבון. בזכות מאפיין זה היא משמשת בתעשיות רבות, ואפילו לצורך ייצור קליעים חודרי שריון. אך בשנים האחרונות יש לה שימוש רומנטי ויצירתי הרבה יותר – בתחום ייצור התכשיטים. טונגסטן פופולרית מאוד בייצור טבעות נישואין, בעיקר לגברים, והחוזק והמשקל שלה מדגישים את העוצמה הייחודית שלה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

×
דילוג לתוכן