איך מעריכים שווי של טבעת יהלום?

טבעת אירוסין יהלום

יהלומים עוררו מאז ומתמיד את הדמיון שלנו. יש האוהבים את ברק הייחודי שלהם ויש המעריכים את החוזק המרשים שלהם, אך אין ספק שהשילוב הנדיר שבין היופי לבין העוצמה הוא מוקד המשיכה העיקרי של אבן חן זו. יהלום נוצר במשך מיליארדי שנים במעמקי האדמה והוא מוכיח לנו שלעיתים דווקא בתנאי לחץ יכולים להיווצר דברים מופלאים. אך כדי להיות בטוחים שהיהלום שמולנו אכן איכותי, כדאי קצת לקרוא קצת על הדרכים השונות להעריך את השווי שלו, וכמובן – להתייעץ עם המומחים תחום.

צבע היהלום

זוהי אולי הדרך המיידית ביותר לבחון את ערכו של היהלום, כאשר גם אדם לא מומחה יכול לשים לב לגוון הייחודי שלו. הכלל הוא פשוט – יהלום חסר צבע, שקוף וללא עכירות, יהיה בדרך כלל בעל הערך הגבוה ביותר. גוון זה יכול להיות מושפע מצורת הליטוש של היהלום, אך בבסיסו, נקבע הצבע בדרך הטבעית – כחלק מתהליך יצירת היהלום בטבע. כאשר מעריכים יהלום, הצבע שלו יקבל ציון, ואם יש בידיכם יהלום שקיבל ציון D הרי זכיתם ביהלום נדיר ביותר, ללא כל גוון נוסף מלבד הלבן. לעומת זאת, ציונים M ו-N מצביעים על כך שנמצא גוון נוסף ביהלום, דבר המפחית את ערכו. חשוב לדעת, עם זאת, כי ישנם יהלומים צבעוניים, חלקם נחשבים ליהלומים היקרים ביותר בעולם, לכן, כאשר רוצים לקבל הערכה מדויקת, ולהבין אם הצבע של היהלום הוא טבעי או תוספת מלאכותית שנוצרה במהלך העיבוד, כדאי לפנות למומחה.

דרגת הניקיון של היהלום

אם כבר חיפשתם טבעת אירוסין יהלום בוודאי שמעתם את אחד המונחים הנפוצים ביותר – ניקיון היהלום. ככל שהיהלום צלול יותר וחף מפגמים כך השקיפות שלו תהיה גבוהה יותר והברק שלו יהיה מרשים יותר. סולם הערכה זה כולל כמה דרגות ניקיון:

  • Flawless (FL): זהו היהלום הנקי ביותר, ללא פגמים כלל.
  • Internally Flawless (IF): זהו יהלום שבמבט ראשון לא נראה בו פגמים כלל, ומומחה שיבחן את היהלום היטב יוכל לראות פגמים קטנים הנראים רק בהגדלה.
  • Very Very Slightly Included (VVS): יהלום בעל פגמים קלים מאוד שמומחה יוכל לראות.
  • Very Slightly Included (VS): פגמים קלים הנראים לעין למומחה.
  • Slightly Included (SI): פגמים שהמומחה יוכל לראות אותם בקלות.
  • Included (I): פגמים שקל לראות ולעיתים אף משפיעים על שקיפות היהלום והברק שלו.

משקל היהלום

משקל היהלום נמדד בקרטים, אך אין מדובר באותו הקרט שעל פיו מודדים את ערכו של הזהב. כאשר מדובר בזהב, ערך הקרט מצביע על מידת הטוהר של המתכת – קרט גבוה יותר מרמז על זהב טהור יותר, לעומת זאת, כאשר מדובר בהערכת יהלומים, הקרט זוהי יחידת משקל. קרט אחד הוא שווה ערך ל-200 מיליגרם, ולשם הנוחות נהוג לחלק את הקרט ל-100 נקודות (כל נקודה שוויה שני מיליגרם). מטבע הדברים, ככל שמשקלו של היהלום עולה, כך יגדל גם הערך שלו, וכמובן – גם המחיר. שיטת 100 הנקודות היא שמסייעת לקבוע את ערכו של היהלום ועל פיה מחלקים את היהלומים לקבוצות. קבוצות אלו משפיעות גם על מחיר היהלום ושימו לב – אם בחרתם ביהלום שנמצא בקצה העליון של קבוצה אחת אתם עדיין יכולים לשלם מחיר נוח הרבה יותר לעומת יהלום שנמצא כבר בקצה התחתון של הקבוצה הבאה בתור. זאת למרות שההבדל בניקוד לא היה בהכרח משמעותי מאוד.

מלבד שלושת הגורמים שתוארו לעיל ערכו של היהלום עשוי להיקבע גם בהתאם לאופן הליטוש, לצורת היהלום ובהתאם לגורמים רבים אחרים. כך או כך – כדי לדעת מהו ערכו האמיתי של היהלום יש לפנות למומחים.

×
דילוג לתוכן