מהי תעודה גמולוגית?

טבעות אירוסין

כשבוחרים טבעת אירוסין מתמקדים בדרך כלל בעיצוב שלה ובהתאמה שלה לטעם של בת הזוג, אך מעבר לזה – חשוב לזכור כי רכישת טבעת אירוסין היא השקעה לכל דבר. מה שמייחד את טבעת האירוסין הן אבני החן המשובצות בה, בדרך כלל אלו יהיו יהלומים, ומחיר הטבעת מושפע באופן משמעותי מטיבה של אבן החן ומהגודל שלה. אז אתם אם רוצים לדעת מהו ערכן האמיתי של אבני החן שבטבעת – פנו לקבלת תעודה גמולגית.

מהי תעודה גמולוגית?

תעודה גמולוגית היא מסמך רשמי שבו מפורטים המאפיינים של אבן החן שאותה רכשתם. כדי שתעודה זו תהיה אובייקטיבית יש לפנות למעבדה המתמחה בתחום זה, כאשר ישנן כמה דרגות של תעודות, בהתאם לחומרת התקן שנקבע בהן:

  • תעודת GIA: תעודת GIA, או בשמה המלא – Gemological Institute of America נחשבת לטובה ביותר בשוק היהלומים בעולם כולו. את התעודה מפיק ארגון ללא כוונת רווח המחזיק במעבדות מקצועיות ברחבי העולם, והוא החל את פעילותו בשנות ה-30 של המאה ה-20. תעודת GIA תהיה המהימנה ביותר, ויהלומים המחזיקים בתעודה זו עשויים להיות מבוקשים יותר.
  • תעודת AGS: תעודה זו מופקת על ידי American Gem Society, וגם היא נחשבת לחותם איכות מבוקש, והיא הצליחה לצבור מוניטין מכובד בתחום.
  • תעודת IGI: המעבדות של חברת IGI (International Gemological Institute) נחשבות לטובות, אך הן פועלות על פי תקן מחמיר פחות.
  • תעודת EGL: תעודת EGL (European Gemological Laboratory) מופקת גם בבורסה ליהלומים בארץ, ולכן היא נגישה מאוד ובדרך כלל מציעה שירות איכותי ומהיר. עם זאת, חשוב לדעת כי תעודה זו נחשבת לבעלת תקנים פחות מחמירים בבדיקת אבני חן ויהלומים.

לצד התעודות המרכזיות שתוארו לעיל, ישנן תעודות נוספות המופקות במעבדות שונות ברחבי העולם. על מנת לדעת אם התעודה מתאימה לצרכים שלכם ניתן להתייעץ עם חנות תכשיטים המתמחה בתחום וללמוד עוד על המעבדה ועל הבדיקות שהיא עורכת.

מה בודקת התעודה הגמולוגית?

תעודה גמולוגית כוללת דוח מעבדה מפורט המציין את האיכויות של אבן החן של טבעות אירוסין ושל תכשיטים אחרים. טיבה של אבן החן ידורג על פי גורמים שונים, וביניהם הפרמטרים הבאים:

  • הממדים של אבן החן – גודל במילימטרים ומשקל בקראט.
  • צורת החיתוך, למשל צורה אובאלית, צורת טיפה, אמרלד וכיוצא בזה.
  • מידת הסימטריה של חיתוך היהלום.
  • איכות החיתוך – גורם זה יכול להשפיע באופן משמעותי על ברק היהלום ועל יופיו.
  • עומק היהלום – נמדד כאחוז מתוך הקוטר את היהלום.
  • דרגת ניקיון היהלום: יהלום איכותי יהיה בעל דרגת ניקיון גבוהה, ללא פגמים. חשוב לציין כי אין מדובר בהכרח בפגמים שניתן לראות בעין.
  • גוון היהלום: נהוג לחשוב שככל שהיהלום שקוף יותר כך ערכו גבוה יותר. כלל זה נכון בדרך כלל, אך ישנם גם יהלומים צבעוניים הנחשבים לנדירים מאוד וליקרים מאוד.

האם באמת חייבים תעודה גמולוגית?

כשקונים טבעות אירוסין או כל תכשיט משובץ אחר קל מאוד ללכת שבי אחר יופייה של הטבעת, עיצובו המיוחד של התכשיט או הברק המושך שלו. אם אתם סקרנים לגבי טיבה של אבן החן, או אם אתם רוצים לקבל הערכה לצורכי ביטוח, ניתן בהחלט לפנות לקבלת תעודה גמולוגית. תעודה מסוג זה תעניק לכם אסמכתא רשמית שהיהלום שקניתם אכן תואם את האיכות שהובטחה לכם. תעודה מסוג זה ניתן גם להשיג באמצעות חנויות תכשיטים מוכרות היכולות להעניק לכם ייעוץ מקצועי ומקיף בתחום זה.

×
דילוג לתוכן