ההיסטוריה של החתונות

טבעות אירוסין

בין בחירת שמלת הכלה, טבעות אירוסין, שיר כניסה לחופה ומקום לבלות בו את ירח הדבש – בואו ונעשה לכם שיעור קצרצר בהיסטוריה של הדבר הכי רומנטי בעולם: החתונה! אז ממתי, בעצם, אנשים מתחתנים? איך הכל התחיל? האם תמיד זה היה טקס רומנטי ומרגש (רמז: ממש לא)? הצטרפו אלינו למסע קצר, מלא תחרה לבנה וחוקים של ימים עברו.

מסע בזמן לשנת 2350 לפני הספירה

אנתרופולוגים מניחים כי טקס הנישואין הראשון שנערך אי פעם היה במסופוטמיה (אזור הפרת והחידקל – "הסהר הפורה"). שם, רחוק בזמן והקשר התרבותי, נמצאות העדויות המתועדות הראשונות בעולם לטקסי נישואין, כך על פי האנתרופולוגים. הטקסים הללו לא התרחשו יש מאין, אלא ענו על צורך תרבותי חשוב. כשציידים-לקטים התיישבו במקום אחד, בתרבויות אנושיות מסודרות, התעורר בחברה צורך בהסדרים יציבים ומעוגנים בחוק. כך נולד, על פי החוקרים, מוסד הנישואים. ומה היה לפניו? המשפחות לא היו כפי שאנו מכירים אותם כיום, אלא תפקדו כקבוצות מאורגנות באופן רופף למדי, של עשרות אנשים יחד, ולהם כמה מנהיגים, נשים וילדים.

חתונות ביהדות

ספר בראשית מפגיש אותנו עם האנשים הראשונים שהיו אי פעם בעולם – וגם על ההקשרים התרבותיים, הדתיים וההיסטוריים שלהם. אז לא היו, כנראה, חתונות, ולא התקיים טקס מיוחד אלא הגברים "לקחו" נשים. החתונה הראשונה המתועדת בתנ"ך היא זו של יעקב ולאה, עליה ניצח לבן הארמי, שם כתוב: "ויאסוף לבן את כל אנשי המקום ויעש משתה".

אז למה להתחתן, בעצם?

אם היום חתונה מתקשרת לנו עם רומנטיקה, לבבות וטקס מיוחד, הרי שבעבר מטרתן של הנישואין הייתה שונה לחלוטין ובעיקר נועדה להבטיח שילדיו של הגבר יהיו באמת היורשים הביולוגיים שלו. דרך הנישואין, נשים הפכו לרכושו הרשמי של הגבר (שומו שמיים, אה?). בטקס הנישואין ביוון העתיקה, למשל, אב היה מוסר את ביתו במילים הללו: "אני מתחייב לתת את בתי לאיש פלוני, במטרה לייצר צאצאים לגיטימיים". גם בעבר היהודי שלנו, בתקופת התנ"ך, גברים היו מורשים להינשא למספר נשים.

קפיצה קלה לדת הנוצרית

הדת הנוצרית קבעה לא מעט חוקים שנועדו להסדיר את מוסד הנישואים. ככל שהכנסייה הרומית-קתולית הפכה למוסד רב עוצמה באירופה של אז, ברכתו של הכומר הייתה הכרחית כדי להכיר בנישואין באופן חוקי. עד המאה השמינית, נחשבו הנישואים לקדושים עבור הכנסייה הקתולית, או טקס בו מוענק לזוג חסדו של אלוהים.

מתי נכנסה האהבה לתמונה?

חוקים, רכוש, בעלות ודרך להעמיד צאצאים באופן חוקי זה טוב ויפה, אבל אנחנו כאן כדי לחגוג אהבה – אז איפה היא, באמת? אז כפי שראינו, במשך תקופות ניכרות מההיסטוריה האנושית, זוגות נישאו זה לזו מסיבות מעשיות ולאו דווקא בגלל שהתאהבו. הרעיון של אהבה רומנטית כבסיס לנישואין התחיל רק בימי הביניים. וכמו הרבה דברים טובים, הגרסה הרשמית היא שהאהבה הרומנטית המגיעה יחד עם נישואין הגיעה מהצרפתים, אמני האהבה.

×
דילוג לתוכן