מה זה יהלום צבעוני?

טהעת מורגנייט יהלומים זהב צהוב

יהלומים הם נדירים ויקרים בפני עצמם, וכמובן שככל שהאיכות שלהם גבוהה יותר – כך מחירם וערכם עולים. לצד היהלומים הלבנים או השקופים שאנחנו רגילים לראות, כדאי להכיר גם את היהלומים הצבעוניים – שהם מיוחדים אפילו יותר ומאפשרים שילובים מיוחדים של טבעות אירוסין מעוצבות.

האם זה יהלום אמיתי?


בהחלט כן! אומנם יש בשוק שלל אבני חן שהן אינן יהלומים שמגיעות בצבעים, צורות ומרקמים שונים, אבל אל תתבלבלו – בהחלט ישנם יהלומים צבעוניים, אשר מקבלים את הצבע שלהם באופן טבעי לחלוטין.

כיצד נוצר יהלום צבעוני?


יהלום הוא למעשה אטומים של פחמן אשר דחוסים אחד אל השני בצורה מאוד מיוחדת. סידור האטומים והדחיסה שלהם הם תהליך שנמשך אלפי ומיליוני שנים תחת מכבש הלחצים של הטבע. היהלום הלבן או השקוף מורכב אך ורק מפחמן, אך כאשר בקרקע יש חומרים נוספים כמו בורון או חנקן והם חודרים לתוך היהלום ביחד עם הפחמן – הם מעניקים ליהלום צבע מיוחד.
גם קרינה רדיואקטיבית יכולה להשפיע וליצור יהלום צבעוני.
קשת הצבעים נעה בין צהוב, כתום, ורוד, ירקרק ואפילו כחול ושחור. כאשר לכל יהלום צבעוני יש את הגוון המיוחד שלו – כתלות בתנאי הסביבה הייחודיים שיצרו אותו.
מאחר ויהלום צבעוני הוא יהלום אמיתי לכל דבר ועניין, ניתן לשבץ אותו בעיצוב של תכשיטים שונים – שרשראות, תליונים, טבעות אירוסין מעוצבות וכך הלאה.

כיצד מעריכים יהלום צבעוני?


יש קריטריונים אוניברסליים להערכה של יהלומים המתייחסים למשקל של היהלום, לדרגת השקיפות שלו, אופן החיתוך והצבע. כאשר עבור יהלומים שקופים ולבנים הצבע מתייחס בעיקר לברק ולשבירת האור דרך היהלום.
יהלומים צבעוניים איכותיים מוגדרים בתור יהלומי פנסי (Fancy) ומלבד הקריטריונים הכלליים, מתווסף גם הקריטריון של צבע היהלום עצמו. גוון היהלום יכול להיות אחיד, והוא יכול להיות משולב עם עומק שמתווסף על ידי תתי גוונים.
הערכת האיכות והשווי של היהלומים הצבעוניים מורכבת יותר, וכך גם הטיפול בהם. ליטוש היהלום חשוב כאן פי כמה וכמה, כיוון שליטוש נכון יסייע להדגיש את הגוון ואת הייחוד של היהלום הצבעוני.

איך יודעים אם היהלום אמיתי ואיכותי?


כאשר רוכשים תכשיט מזהב או כסף המשובץ ביהלומים – חשוב מאוד לבדוק כמה דברים לפני הרכישה.
קודם כל כדאי לדעת כי יש אנשי מקצוע שתפקידם לבחון את היהלומים ואבני החן ולקבוע את איכותן. הגמולוגים הם אנשי המקצוע הרלוונטיים, ולכן חשוב לבקש את התעודה הגמולוגית עבור התכשיט. התעודה תכלול את כל הפרטיים הרלוונטיים – משקל, שקיפות, חיתוך וצבע. מומלץ מאוד לוודא כי הגמולוג שבחן את היהלום הוא חבר בבורסת היהלומים – דבר המעיד על מקצועיותו.
בנוסף, לפני שרוכשים טבעות אירוסין מעוצבות או כל תכשיט יקר ערך אחר – חשוב לבדוק את תנאי האחריות, האם היא כוללת התאמות (למשל הצרה או הרחבה של הטבעת) וכמובן תיקונים במידה והשיבוץ ייפגם או שהיהלום יישרט.

×
דילוג לתוכן